r. Imieniny

ODPADY KOMUNALNE

Grafika śmietniki
STRATEGIA

Stretegia
Aktualności

Logo Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Przedstawia zielony napis "ARiMR" oraz przed nim symbol złożony z półkola nad dwiema poziomymi liniami, co przypomina wschodzące słońce nad horyzontem.
27-10-2025

POMOC DLA ROLNIKÓW

ARiMR w terminie od 27 października do 15 listopada 2025 przyjmuje wnioski o pomoc finansową w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

POMOC DLA ROLNIKÓW

ARiMR w terminie od 27 października do 15 listopada 2025 przyjmuje wnioski o pomoc finansową w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Krajowa pomoc finansowa w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Od 27 października do 15 listopada 2025 r. ARiMR prowadzi nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu .

Wnioski należy składać na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE ARiMR).

Zgodnie z § 13zzzi rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie od 27 października 2025 r. do 15 listopada 2025 r. przyjmuje wnioski o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Pomoc będzie udzielana ze środków krajowych jako pomoc publiczna zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 327 z 21.12.2022, str. 1, z późń.zm.).

Pomoc finansowa może zostać udzielona producentowi rolnemu:

  1. któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
  2. będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472 ;
  3. w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r.:
  • przymrozków wiosennych,
  • powodzi,
  • gradu,
  • deszczu nawalnego
  • huraganu

w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały oszacowane przez komisję szacującą szkody, i które wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły te szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły te szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji roślinnej.

 

Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji na wniosek złożony w terminie do dnia 15 listopada 2025 r.

Pomoc nie przysługuje do powierzchni upraw drzew i krzewów owocowych, truskawek i warzyw w których wystąpiły w 2025 r. szkody spowodowane przymrozkami wiosennymi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz do powierzchni upraw do których wnioskodawca otrzymał pomoc na podstawie przepisów § 13zzzh ww. rozporządzenia ("Żuławy - Deszcz nawalny 2025 - de minimis w rolnictwie").

Jak złożyć wniosek

Na podstawie § 13zzzi ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., formularz wniosku został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR -–> Platforma Usług Elektronicznych (PUE) --> Klęski 2025 – pomoc publiczna.

Producent rolny składa wniosek przez Internet po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE ARiMR), dostępnej na stronie internetowej Agencji. 

Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wystawienia przez system potwierdzenia wysłania wniosku przez producenta rolnego w aplikacji PUE.

Informacje o zasadach wypełniania elektronicznego formularza wniosku na PUE ARiMR zostały zawarte w instrukcji, która została umieszczona poniżej, w sekcji "Materiały".

Producent rolny, składając wniosek poprzez PUE ARiMR składa m.in.:

  1. oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  2. informację o kwocie obniżenia dochodu w wyniku szkód w produkcji roślinnej (na podstawie informacji z protokołu oszacowania szkód);
  3. informację o powierzchni upraw rolnych, na której szkody spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich spowodowały utratę co najmniej 30 % plonu (na podstawie informacji z protokołu oszacowania szkód);
  4. oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń;
  5. oświadczenie, że zgodnie z przepisami art. 10c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1199) wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu . , złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji zgodnie art. 10c ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.

Do wniosku o pomoc załącza się:

  1. kopię protokołu oszacowania szkód zawierającego informacje o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu zawierającego potwierdzenie wystąpienia ww. szkód dokonane przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce ich wystąpienia, a w przypadku gdy gospodarstwo rolne jest położone na obszarze co najmniej dwóch województw, w których wystąpiły te szkody, przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce położenia największej części tego gospodarstwa. Potwierdzenie jest dokonywane poprzez sporządzenie na tym protokole adnotacji o potwierdzeniu wystąpienia tych szkód;
  2. kopie polis ubezpieczeniowych potwierdzających zawarcie umów ubezpieczenia upraw rolnych.

    W przypadku jeżeli producent rolny ubiega się o pomoc do szkód w uprawach rolnych spowodowanych zjawiskami atmosferycznymi o różnych stawkach pomocy, do wniosku o udzielenie pomocy powinien załączyć protokoły z oszacowania szkód, z których będzie wynikało jakie szkody spowodowało wystąpienie tych zjawisk i potwierdzało poprawność danych wskazanych we wniosku o udzielenie pomocy (np. protokół z oszacowania szkód spowodowanych przez przymrozki wiosenne, protokół z oszacowania szkód  spowodowanych przez deszcz nawalny, protokół łączony dotyczący szkód spowodowanych przez przymrozki wiosenne i deszcz nawalny).

Uwaga

Do dnia 24 października 2025 r. Agencja prowadziła nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej dla producentów rolnych, w których gospodarstwie rolnym położonym na obszarze Żuław powstały szkody spowodowane wystąpieniem w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego "Żuławy - Deszcz nawalny 2025 - de minimis w rolnictwie"

Pomoc w tym zakresie będzie udzielana na podstawie § 13zzzh rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), w formie pomocy de minimis w rolnictwie.

W przypadku, gdy producent rolny, np. z powodu braku dostępnego limitu de minimis, nie zawnioskuje o pomoc udzielaną na podstawie § 13zzzh ww. rozporządzenia do całej zalanej powierzchni, która została ustalona przez Agencję na podstawie danych satelitarnych, może złożyć wniosek o pomoc udzielaną na podstawie § 13zzzi ww. rozporządzenia do tej części zalanej powierzchni uprawy ustalonej przez Agencję na podstawie danych satelitarnych, do której nie otrzymał pomocy na podstawie § 13zzzh ww. rozporządzenia.

Producent rolny może ubiegać się o pomoc, o której mowa w § 13zzzi ww. rozporządzenia, również w przypadku, gdy dane satelitarne nie pozwoliły na zidentyfikowanie całej powierzchni zalanych upraw. 

Należy jednak pamiętać, że warunkiem otrzymania pomocy na podstawie § 13zzzi ww. rozporządzenia jest posiadanie przez producenta rolnego protokołu z oszacowania strat sporządzonego przez komisję powołaną przez wojewodę, która takie straty potwierdza oraz spełnienie wszystkich pozostałych wymogów programu. 

Przedmiotem wnioskowania oprócz powierzchni upraw, do której przyznano pomoc na podstawie § 13zzzh ww. rozporządzenia nie może być powierzchnia upraw drzew i krzewów owocowych, truskawek i warzyw, w których wystąpiły w 2025 r. szkody spowodowane przymrozkami wiosennymi.

 

Wysokość pomocy:

Wysokość pomocy ustala się jako iloczyn powierzchni uprawy, na której zgodnie z protokołem oszacowania szkód powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, i stawki pomocy.

Zgodnie z § 13zzzi ust. 10 ww. rozporządzenia stawka pomocy wynosi:

  1. w przypadku szkód spowodowanych wystąpieniem powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich:
  • 3 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których powstały szkody w wysokości co najmniej 70 % plonu;
  • 2 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których powstały szkody spowodowane wystąpieniem powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w wysokości co najmniej 50 % i mniej niż 70 % plonu;
  • 1000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których powstały szkody w wysokości co najmniej 30 % i mniej niż 50 % plonu.
  1. w przypadku szkód spowodowanych wystąpieniem przymrozków wiosennych w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich:
  • 2 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych na których powstały szkody w wysokości co najmniej 70 % plonu, z wyłączeniem upraw drzew i krzewów owocowych oraz truskawek i warzyw;
  • 1 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych na których powstały szkody w wysokości co najmniej 30 % i mniej niż 70 % plonu, z wyłączeniem upraw drzew i krzewów owocowych oraz truskawek i warzyw.

W przypadku gdy producent rolny deklaruje we wniosku powierzchnię upraw rolnych, do której można zastosować więcej niż jedną z ww. stawek pomocy, do obliczenia wysokości pomocy stosuje się wyższą z tych stawek.

WAŻNE

1.    Łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć:
•    80% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472;
•    90% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 – dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami określonymi w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W przypadku gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń, przekraczałaby kwotę, o której mowa powyżej (stanowiącą odpowiednio 80% lub 90% kwoty obniżenia dochodu), pomocy udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą, o której mowa powyżej (stanowiącą 80% lub 90% kwoty obniżenia dochodu), a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.

2.    Pomoc nie przysługuje w przypadku, gdy łączna kwota pomocy otrzymana na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań przekracza kwotę pomocy stanowiącą 80% lub 90% kwoty obniżenia dochodu. 

Ubezpieczenie upraw od szkód spowodowanych przez niekorzystne warunki atmosferyczne:
Pomoc, pomniejsza się o 50%, jeżeli w dniu powstania szkód w uprawach rolnych spowodowanych wystąpieniem przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich co najmniej 50 % powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych, nie było ubezpieczone co najmniej od jednego z ryzyk, tj. suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny.

Współczynnik korygujący:

Zgodnie z §13zzzi ust. 12 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy ze złożonych wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu, wynika, że zapotrzebowanie na pomoc przekracza łącznie kwotę 480 mln zł, do obliczenia wysokości tej pomocy stosuje się współczynnik korygujący.

Współczynnik korygujący stanowi iloraz kwoty 480 mln zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającemu ze złożonych wniosków, oraz jest ustalany z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

Wypłata pomocy

Pomoc będzie wypłacana na rachunek producenta rolnego wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Dlatego istotne jest, aby dane dotyczące rachunku były aktualne.

Informacje dotyczące rachunku można sprawdzić po zalogowaniu się do PUE ARiMR i wybraniu z paska menu opcji „Mój profil".

Jeśli nr konta jest nieaktualny, należy niezwłocznie dokonać jego aktualizacji poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany na  https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow.

Dodatkowe informacje

W przypadku, jeżeli osoba zamierzająca wnioskować o udzielenie pomocy nie posiada możliwości samodzielnego złożenia wniosku, może skorzystać z pomocy świadczonej w tym zakresie w Biurach Powiatowych ARiMR.

Dane teleadresowe placówek ARiMR znajdują się na stronie Agencji pod niżej wskazanym adresem.

https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe

Wszelkie pytania dotyczące naboru Wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu , należy kierować do właściwych miejscowo palcówek ARiMR (dane kontaktowe:  https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe ); lub pod numer bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.

Materiały

Poniżej 

 

Podstawa prawna

§ 13zzzi rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz.187, z późn. zm.)

 

Załączniki

Powrót
Program CZYSTE POWIETRZE

Plakat informacyjny o Gminnym Punkcie Konsultacyjno-Informacyjnym Programu Czyste Powietrze, z herbem Polski i logotypami ministerstw, wraz z danymi kontaktowymi i logotypem WFOS.
GAZETA TRZYDNICKA
Gazeta Trzydnicka

Za pośrednictwem Gazety Trzydnickiej przekazujemy Państwu istotne informacje, promujemy lokalne środowisko i przybliżamy historię Małej Ojczyzny.

PROJEKTY UNIJNE
Projekty Unijne

Projekty zrealizowane w Gminie: